BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

About Me

My photo
Pendidikan Awal Kanak-kanak

Wednesday, March 31, 2010

6.2 Konsep Gimnastik Dalam Pendidikan

Gimnastik pendidikan boleh didefinisikan sebagai satu pendekatan dalam pendidikan di Malaysia. Gimnastik pendidikan ini ianya memberikan tumpuan kanak-kanak kepada pembelajaran dan pengajaran yang unik dari beberapa segi iaitu dari segi gaya pergerakan, pembelajaran dan perkembangan seseorang pelajar atau kanak-kanak. Konsep gimnastik pendidikan dilakukan dengan tujuan yang tertentu adalah untuk meningkatkan keupayaan kanak-kanak dalam setiap pergerakan. Setiap pergerakan yang dibuat membolehkan kanak-kanak atau pelajar mempelajari sesuatu yang baru dalam pelajaran mereka. Selain itu, pendidikan gimnastik juga memberi peluang untuk melihat pergerakan yang dapat dilakukan oleh murid. Kadang kala kanak-kanak tidak pasti yang dapat melakukan pergerakan-pergerakan yang ditunjukkan oleh guru. Tetapi apabila kanak-kanak itu mencuba aktiviti yang dibuat, guru akan dapat mengenal pasti kebolehan kanak-kanak dalam gimnastik.

Apabila kanak-kanak dapat melakukan pergerakan yang ditunjukkan oleh guru, mereka akan dapat menyelesaikan masalah-masalah pergerakan yang dihadapi. Hal ini demikian kerana, tubuh badan tidak dapat mengetahui sama ada dapat melakukan sesuatu pergerakan atau tidak melainkan dengan membuat pergerakan itu terlebih dahulu. Murid juga perlu mengatasi rintangan dengan pelbagai cara pergerakan. Antara contoh pergerakan yang dilakukan oleh murid adalah gulingkan badan dari depan ke belakang dengan bertubi-tubi, bergerak dari setempat ke setempat yang lain, dan melakukan pergerakan dari setingkat kepada setingkat yang lain. Peralatan yang digunakan dalam gimnastik ini ialah gelung, tilam, reben peti tombol, bangku essex, pemidang taiping, dan sebagainya.

0 comments: