Aktiviti kedua pula, merupakan adaptasi dari gimnastik paparan/umum iaitu memberi peluang kepada kanak-kanak berbilang umur dan keupayaan untuk menyertai kumpulan yang terdiri daripada 6 orang ahli sehingga lebih 150 orang.Dengan ini, kanak-kanak dari 2 atau 3 kelas dapat digabungkan sekali dalam satu masa. Kreativiti guru penting dalam memastikan aktiviti yang dirancang berjalan dengan lancar.
Pemilihan tempat aktiviti perlu dititikberatkan. Jelasnya, aktiviti tersebut memerlukan ruang yang agak besar. Dengan ini, kawasan yang sesuai ialah tempat yang terbuka, misalnya boleh dilaksanakan di padang mahupun di dalam dewan. Aktiviti tersebut memerlukan seseorang melakukan pelbagai pergerakan bersama rakan-rakan.Setiap individu menyesuaikan pergerakan dengan secara berpasangan atau pun berkumpulan. Dengan ini, secara tidak langsung kanak-kanak dapat meningkatkan kemahiran kesedaran perkaitan dengan orang lain. Mereka dapat berinteraksi antara satu sama lain.
Antara aktiviti yang dapat kita lihat, ialah mereka bebas melakukan aktiviti mengikut kemampuan dan citarasa bersama. Dengan ini, secara tidak langsung mereka dapat menyelesaikan masalah melalui pergerakan kreatif di samping menekankan konsep asas dalam gimnastik iaitu konsep, kelenturan dan konsep imbangan. Iaitu, aktiviti menggerak-gerakkan anggota tubuh badan, membongkokkan badan dapat meningkatkan keupayaan mereka dalam konsep kelenturan. Corak persembahan mereka iaitu, melakukan sesuatu aktiviti dengan mengekalkan posisi badan sama ada tetap atau melakukan aktiviti juga dapat meningkatkan kemahiran konsep imbangan gimnastik.
Selain itu, aktiviti aplikasi daripada gimnastik paparan tersebut juga dapat meningkatkan kemahiran kesedaran perkaitan dengan orang lain. Kemahiran ini penting dalam usaha kanak-kanak berinteraksi bersama rakan-rakan yang mana seseorang kanak-kanak melakukan pelbagai pergerakan bersama rakan-rakan.
About Me
Wednesday, March 31, 2010
6.4.5 Contoh Aktiviti 2 ( Aplikasi Gimnastik Paparan/Umum)
Posted by groupblogsem3 at 7:09 AM
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment