BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

About Me

My photo
Pendidikan Awal Kanak-kanak

Wednesday, March 31, 2010

4.0 POLA PERGERAKAN

Pola pergerakan dalam gimnastik terdiri daripada enam pola iaitu pergerakan statik, pergerakan pusingan/putaran, pergerakan hambur, pergerakan hayunan, layangan,dan pergerakan ketika mendarat. Setiap pola pergerakan tersebut, hendaklah dikuasai oleh setiap individu yang ingin berkecimpung dalam sukan gimnastik.
Pergerakan statik ialah mengimbang di atas sesuatu bahagian badan atau membiarkan badan dalam kedudukan tergantung. Dalam pergerakan yang bercorak statik, pusat graviti peserta adalah dalam keadaan tetap. Manakala pergerakan pusingan / putaran ialah berguling menuju ke sesuatu arah atau bergerak secara berpaksi. Pergerakan hambur pula ialah melompat atau melonjak ke paras lain hasil daripada tolakan kaki, tangan atau bahagian badan yang lain. Pergerakan hambur memerlukan kekuatan dan kepantasan.
Pola pergerakan seterusnya hayunan iaitu menghayun badan dari bahagian hadapan menuju ke bahagian belakang atau dari sisi (badan jadi tergantung). Dalam pergerakan layangan pula ialah individu mengerakkan badan di udara kepada paras yang tertentu selepas melonjak / menghambur dan sebelum mendarat. Dan akhir sekali ialah pergerakan ketika mendarat, individu perlu mengakhiri sesuatu layangan atau lompatan secara terkawak di atas lantai.
Jelasnya, pola pergerakan merupakan aspek yang perlu diberi perhatian. Malah setiap jenis gimnastik terdiri daripada setiap pola pergerakan dan setiap pola pergerakan amat berkait rapat dengan tiga konsep asas dalam gimnastik iaitu imbangan, kelenturan dan juga koordinasi. Keupayaan melakukan pusingan/putaran, hayunan, layangan, dan hambur jelas merupakan salah satu aktiviti yang menekankan konsep kelenturan itu sendiri.

0 comments: