Antara aktiviti yang dapat diaplikasikan dalam bilik darjah ialah pergerakan dari satu tempat ke tempat yang lain dengan menggunakan stesen.Contohnya, stesen 1, kanak-kanak hendaklah berjalan, stesen 2, pula kanak-kanak hendaklah berguling dan stesen 3, kanak-kanak akan melompat. Dalam sedar mahupun tidak, kanak-kanak cenderung untuk bermain. Melalui bermain, mereka dapat meneroka kemampuan tubuh badan mereka sendiri. Dengan ini, dengan melakukan aktiviti pergerakan dalam berkumpulan, iaitu dengan menggunakan stesen khususnya dapat meningkatkan kemahiran asas lokomotor mereka iaitu kanak-kanak dapat mengembangkan motor kasar dan motor halus mereka. Contoh aktiviti yang tedapat dalam stesen iaitu, aktiviti berguling merupakan salah satu elemen penting dalam konsep asas gimnastik iaitu kelenturan. Manakala aktiviti berjalan di atas titian, juga merupakan elemen penting yang cuba diterapkan dalam diri kanak-kanak agar berupaya mengimbangkan posisi badannya dalam keadaan tetap atau semasa melakukan aktiviti.
Selain itu, kanak-kanak dapat meningkatkan kesedaran tubuh badan iaitu bergerak untuk menghasilkan kelajuan.Melalui aktiviti pergerakan dengan menggunakan stesen, kanak-kanak dapat bergerak mengikut kelajuan yang dipilih bersesuaian dengan situasi dan alat yang digunakan.Antara nilai berdasarkan aktiviti tersebut dapat memupuk sikap rajin dan berusaha disamping dapat mengeratkan silaturrahim di antara mereka.Objektif aktiviti tersebut pula dapat melakukan aktiviti dengan koordinasi bahagian-bahagian anggota badan dengan selamat menggunakan ruang dan alat dengan bijak dan berkesan. Konsep bermain sambil belajar tersebut dapat menarik lagi minat setiap individu untuk terlibat dalam melakukan aktiviti bersama rakan-rakan.
About Me
Wednesday, March 31, 2010
6.4.4 Contoh Aktiviti 1 (Stesen)
Posted by groupblogsem3 at 7:12 AM
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment