BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

About Me

My photo
Pendidikan Awal Kanak-kanak

Wednesday, March 31, 2010

6.3 Kepentingan Gimnastik Dalam Kepentingan

Gimnastik terdapat banyak kepentingan dalam pendidikan di dalam bilik darjah. Kepentingan gimnastik adalah kerana aktiviti-aktiviti yang dijalankan mudah dilakukan oleh kanak-kanak dan aktiviti ini melibatkan ketangkasan serta lompatan yang dilakukan kanak-kanak. Hal ini demikian akan menambahkan lagi pengalaman latihan jasmani secara menyeluruh untuk seseorang kanak-kanak di dalam bilik darjah. Keunggulan aktiviti gimnastik ini ialah kebanyakkan acaranya bersifat perseorangan dan kanak-kanak itu akan terpaksa menghadapi cabarannya tersendiri. Apabila kanak-kanak itu dapat menghadapi cabaran yang dilaluinya, mereka akan dapat meningkatkan daya fikiran, menambahkan keyakinan pada diri sendiri danjuga keberanian dalam menempuh pelbagai pergerakan dalam gimnastik.
Selain itu seorang kanak-kanak itu akan dapat mengembangkan perkembangan motor kasar dan juga motor halus mereka. Hal ini demikian kerana, pergerakan dalam gimnastik berkaitan dengan pergerakan lokomotor dan juga pergerakan bukan lokomotor. Pergerakan lokomotor ialah pergerakan yang melibatkan motor kasar. Pergerakan ini dilakukan oleh seseorang yang menyebabkan dia berubah kedudukan di tempat asal. Manakala pergerakan bukan lokomotor atau pergerakan motor halus melibatkan keupayaan untuk menggerakkan bahagian tubuh badan tanpa beralih kedudukan. Kepentingan gimnastik lain ialah mencabar daya fikiran kanak-kanak. Apabila kanak-kanak melakukan pelbagai pergerakan, mereka akan berfikir secara lebih meluas untuk menambahkan lagi aksi atau pergerakan yang baru. Dalam erti kata lain, kanak-kanak berpeluang untuk meneroka kecergasan tubuh badan mereka sendiri.
Di samping itu juga, pergerakan gimnastik dapat bertindak atau menyelesaikan masalah secara kreatif dalam keadaan yang mereka mampu untuk melakukannya. Apabila kanak-kanak melakukan latihan mereka akan sanggup berkongsi peralatan dengan rakan-rakan yang lain. Hal ini akan mengeratkan hubungan persahabatan di antara kanak-kanak itu. Pergerakan gimnastik juga menjadikan kanak-kanak sebagai pemimpin yang cekap serta menjadikan alat kepada individu atau kelompok untuk bertindak dalam pelbagai situasi secara konstruktif dari segi fizikal, mental, dan juga sosial. 

0 comments: