BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

About Me

My photo
Pendidikan Awal Kanak-kanak

Wednesday, March 31, 2010

4.1 Gimnastik Artistik

Gimnastik artistik ialah aktiviti yang berkait rapat dengan kecergasan fizikal. Ia lebih banyak fokus kepada komponen kecergasan berkaitan dengan kemahiran motor. Dalam melakukan aktiviti gimnastik artistik penekanan tertumpu kepada kekuatan daya tahan otot, kuasa, fleksibiliti, imbangan dan ketangkasan. Selain daripada itu, tumpuan fikiran yang tinggi juga diperlukan. Gimnastik artistik menekankan kepada tiga aktiviti utama iaitu imbangan, ketangkasan, dan lombolan. Ketiga-tiga aktiviti tersebut dipecahkan kepada beberapa pola pergerakan dominan yang menjadi asas kepada perkembangan kemahiran gimnastik. Setiap pola pergerakan seharusnya dapat dikuasai oleh pelajar sebagai persediaan kepada pergerakan gimnastik yang lebih luas.
Gimnastik artistik adalah biasanya terbahagi kepada gimnastik lelaki dan wanita. Setiap kumpulan melakukan acara berlainan; lelaki bersaing dalam melombol, palang sejajar, kekuda berpelana, gelang roman, palang tunggal, dan senaman lantai, manakala wanita bersaing dengan melombol, palang bertingkat, batang titian, dan senaman lantai. Walaupun rutin-rutin dipersembahkan pada acara mungkin pendek, secara fizikal adalah meletihkan dan menolak kekuatan gimnas, kebolehlenturan, ketahanan dan kesedaran kepada had.
Pola-pola pergerakan yang dianggap penting ialah Pendaratan, Statik, Gerak edar, Putaran, Hamburan,Ayunan. Manakala perkara-perkara penting yang perlu diberi perhatian ketika melakukan aktiviti gimnastik artistik iaitu, Keupayaan untuk meningkatkan kecergasan fizikal dalam aspek-aspek regangan, fleksibiliti, daya tahan dan kekuatan otot, ketangkasan imbangan, kemahiran serta melombol. Kebolehan merangkaikan ombangan, ketangkasan dan melombol dalam satu pergerakan. Meningkatkan keyakinan diri dalam melaksanakan sesuatu pergerakan yang lebih sukar. Penumpuan kepada pengekalan postur yang baik ketika melakukan pergerakan.
Keupayaan untuk menguasai kemahiran supaya keindahan pergerakan dapat dihasilkan serta keupayaan untuk menghayati pergerakan kinestetik dan estatik. Seseorang ahli gimnastik dinilai dari segi kekuatan, keseimbangan, dan ketepatan pergerakan. Dalam kejohanan gimnastik dunia dan sukan olompik, setiap pasukan akan merebut tiga kategori kejuaraan iaitu berpasukan, keseluruhan, dan individu untuk setiap alatan. Acara yang di pertandingkan bagi ahli gimnastik lelaki ialah; Senaman lantai,kekuda pelana, gelang,lombol, palang sejajar, palang tunggal. Gimnas wanita pula bertanding dalam empat acara iaitu” Senaman lantai, palang berperingkat, batang titian.

0 comments: